7 september 2017

Duizenden luchtvaartbanen op de tocht

In de Nederlandse luchtvaart staan duizenden banen op de tocht door de aanwas op Schiphol van prijsvechters en maatschappijen uit het Midden-Oosten. Er moeten daarom strenge eisen komen aan wie wel wordt toegelaten en wie niet. Dat zeggen vakbonden in de luchtvaart VNV, De Unie, VHKP, VNC (allemaal aangesloten bij de VCP), FNV Luchtvaart en CNV Vakmensen.

Selectiviteit
Tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer pleitten de organisaties voor het toepassen van effectieve zogeheten selectiviteitsregels en aanpassen van de infrastructuur al voor men gaat nadenken over uitbreiden van het aantal vliegbewegingen. Schiphol wordt overspoeld door zogeheten pretvluchten en maatschappijen die met staatssteun naar Schiphol komen. Deze vluchten voegen niets tot weinig toe aan de werkgelegenheid, maar zetten op de langere termijn vele Nederlandse banen op de tocht.

Pretvluchten
De luchthaven Schiphol bereikt dit jaar het maximum aantal van 500.000 vluchten. Dit gebeurt jaren eerder dan verwacht met als oorzaak dat Schiphol de overeengekomen selectiviteitsregels niet heeft uitgevoerd en daarmee de deur wagenwijd heeft opengezet voor ‘pretvluchten’. Vluchten die niets toevoegen aan het netwerk, de duurzame werkgelegenheid en de BV Nederland. Zonder solide selectiviteitsregels die worden nageleefd, vrezen de luchtvaartvakbonden voor het bestaan van duizenden luchtvaartbanen.

Duurzaamheid
Eerlijke concurrentie, duurzaamheid en het respecteren van fundamentele mensenrechten moeten de basis zijn van het te voeren selectiviteitsbeleid. Het verhogen van de netwerkkwaliteit en duurzame werkgelegenheid zijn daarbij de uitgangspunten. Hiernaast zijn de Nederlandse vakbonden in de luchtvaart van mening dat de grondinfrastructuur voor zowel passagiers- als vrachtstromen op orde gebracht moeten worden.

Verkeersverdelingsregel
Een verkeersverdelingsregel kan uitkomst bieden, zeggen de organisaties. Vluchten die een bijdrage leveren aan de hub-functie van Schiphol, die gebaseerd is op overstappende passagiers, blijven daar welkom. Vakantievluchten zullen moeten worden uitgeplaatst naar regionale vliegvelden, waarbij lessen getrokken moeten worden uit de ontwikkelingen op Schiphol in het verleden. Ook regionaal zijn keuzes nodig in wie wel en niet wordt toegelaten.