Vooruitblik 2024

In 2024 viert de VCP een dubbel jubileum. De Vakcentrale voor Professionals draagt haar naam tien jaar. De VCP heeft een langere historie die nu vijftig jaar teruggaat.

Sinds tien jaar richt de VCP zich expliciet op de professionals. Professionals vind je overal: of het nu is in het onderwijs, in de zorg, in de techniek en industrie, in de dienstverlening, in de veiligheid, in de luchtvaart, in het grondverzet of bij de overheid. Er is een steeds breder pallet aan verenigingen en professionals aan de VCP verbonden. Wij vragen aandacht voor zaken waar onze vakverenigingen tegenaan lopen. Wij vertegenwoordigen een 50-tal aangesloten vakorganisaties. De lijnen zijn kort. De verenigingen zijn zelfstandig, maar vinden elkaar op het gezamenlijke belang. Professionals, georganiseerd rond bedrijf en beroep, staan voor de VCP centraal. Zodat ze verzekerd zijn van werk, een goed inkomen, pensioen en goede arbeidsomstandigheden.

“De VCP vindt het belangrijk dat de positie van professionals en middengroepen op de radar blijft. Onze inbreng laat zich samenvatten in drie kernpunten waarop een adequate aanpak nodig is: welzijn middengroepen onder druk; beter functionerende arbeidsmarkt; geef professionele ruimte”, aldus Nic van Holstein.

De VCP heeft een aantal specifieke punten, voornamelijk vanuit het perspectief van werk en inkomen, die wij meegeven. Wij laten de stem van professionals horen. De professionals in de brede middengroepen mogen niet vergeten worden. De inkomens- en uitgavenzekerheid van de middengroepen staan zwaar onder druk. Onvermijdelijk komen er grote kwesties op Nederland af. Wij geven de politiek verscheidene punten mee ter verbetering van de positie van de middeninkomens in Nederland. Middengroepen willen zelfredzaam blijven. Zeker ook in het licht van de transities waar ons land voor staat.

Het is belangrijk dat de politiek voortgaat met de uitwerking van het samenhangend arbeidsmarktpakket. Wij denken dat het uitgewerkte pakket zorgt voor een trendbreuk naar een betere arbeidsmarkt. Het is een afgewogen pakket met draagvlak vanuit sociale partners. In onze position paper t.b.v. de kabinetsformatie hebben we verder suggesties gedaan ter verbetering van de positie van werknemers, de sociale zekerheid, verbetering van industrie, de (sociale) innovatie, professionele ruimte, het innovatievermogen van Nederland en om in te zetten op verbetering van de maatschappelijke sectoren. We moeten samen werken aan een overheid die naast de burger staat.