28 april 2020
Hoe werkt de corona-crisis door op de werkvloer? We vragen het aan onze eigen professionals. Van vakorganisatie VKP (Vereniging van KLM Professionals) Ruud Dijkslag, werkzaam bij KLM Cargo.
‘Ik werk bij KLM op de afdeling Netwerkplanning die gaat over het plannen van vrachtvluchten en passagiersvluchten op de regio’s Gulf en Azië. Als vliegtuigpassagier hoor je daar nooit zoveel over, maar het is een wereld op zich. Voor het vrachtvervoer gebruiken we zowel vracht- als passagierstoestellen (ruimte voor vracht in de buik van het vliegtuig). Zoals in elk ander bedrijf hebben we te maken met vraag en aanbod en in de kern gaat het erom de vliegtuigen zo optimaal mogelijk in te zetten en maximaal rendement te halen.
De corona-crisis heeft de wereld op zijn kop gezet, bij KLM is dat niet anders. Momenteel staat ongeveer 60 procent van de Intercontinentale vloot aan de grond. Mensen kunnen of mogen niet vliegen, of ze durven niet meer. De wereldwijde schaarste aan toestellen heeft enorme impact op de vraag naar vrachtcapaciteit. Nu wordt daar vijf tot zes keer zoveel aan verdiend als normaal. We hebben nu een soort charterdesk ingericht waarmee we passagiersvliegtuigen kunnen inzetten voor alleen vrachtvervoer. Door de overspannen vraag naar vrachtcapaciteit zijn zulke vluchten nu toch rendabel, ook al zijn alle stoelen leeg. Zoiets hadden we ons voor de crisis niet kunnen indenken. En daarmee houdt het niet op: we gaan binnenkort een experiment doen met vracht die we op de stoelen plaatsen.
We hebben als afdeling een speciaal crisis-model in het leven geroepen waarmee we onze wendbaarheid zo groot mogelijk houden en als team en bedrijfsonderdeel het onderste uit de kan kunnen halen. We werken allemaal vanuit huis. Omdat makkelijker te maken heb ik mijn kantoormonitor mee naar huis genomen die de planning makkelijker maakt. Het is intensief werk en vraagt veel van ons, maar we doen het met veel enthousiasme.
Ik verwacht dat de huidige situatie nog wel een poos zal aanhouden. Voor de langere termijn verwacht ik dat het vrachtvervoer binnen ons bedrijf op een herwaardering, qua toegevoegde waarde, zal kunnen rekenen en er zullen ook internationaal dingen veranderen. Als landen bijvoorbeeld minder afhankelijk willen worden van China of India, heeft dat logistieke gevolgen. Dan gaan we weer meer zelf maken, in plaats van alles laten overvliegen.’